LIVET I LA

Varför kommer man aldrig in i rätt fas?

Kategori: Allmänt



Varför hinner man aldrig med? Jag är en ganska effektiv människa och kan planera och strukturera ganska bra tycker jag. Men man blir ju ändå aldrig färdig. Det stressar mig. Jag vill kunna ge järnet för att känna mig klar och kunna slappna av. En sak kan jag bara säga:

Då ska man inte vara lärare!!!

Det är ju världens bästa jobb, men man blir aaaaaaaaaaaldrig klar för dagen, det finns hur mycket jobb som helst. Att arbeta som lärare innebär att jag ska planera, utvärdera, bedöma en mängd lektioner, elever och skolfrågor jämt. Och allt måste dokumenteras numera. För varje lektion och arbetsområde måste det finnas en dokumenterad planering som utgår i från läroplan och kursplanerna och som innehåller syfte, innehåll, elevernas åsikter om arbetssätt, redovisningssätt, hur vi ska redovisa och arbeta. Omdömen ska sen utformas till varje elev utifrån detta. Detta tar enormt mycket tiiiiiiid.

Förutom det så arbetar jag 25% som administrativt stöd åt vår rektor. Vilket betyder ännu fler bollar i luften! Jag har förmdoligen en 7-8 projekt på gång bara där....men blir aldrig färdig!

Till hösten ska jag äntligen få arbeta som lärare på 100% och då ni, då kommer jag att ha hur mycket tid över som helst. Tror ni inte?

Nåväl, i vårt jobb har man ju långt sommarlov (7-8veckor) det vet ju alla och det är därför man blir lärare eller hur?

Nja, jag vet nu lite varför det är så. Det tar ca 2-3 veckor in i sommarledigheten innan man slutat arbeta i kapp och när det är 2 veckor kvar börjar man att planera igen för det kan man bara glömma att man hinner på jobbet.

Enligt läroplanen ska vi lärare arbeta i arbetslag och samarbeta om allt, jag säger bara tack gud för facebook! Annars hade vi aldrig lyckats med detta. Jag pratar garanterat mer med mina kollegor på facebook än på jobbet vill jag lova.

Nu ska jag skicka några omdömen till en av mina kollegor och gå och natta tror jag och drömma sött om skriftliga omdömen, individuella utvecklingsplaner, lokala pedagogiska planeringar och likabehandlingsplaner.

Gonatt!

Kommentarer

  • Terese säger:

    Hej du! Det är inte så dumt att jobba på brukä ändå för det kan man släppa när man går hem. Inte speciellt utvecklande eller inspirerande arbetsuppgifter men man är ledig när man är ledig iaf.

    Annars så fundrar jag lite på när ska vi kunna ses då? Det känns som jag har kommit av mig helt med löpningen. Har inte varit ut sen i torsdags, suck. Jag känner mig helkonstig, som att jag är sjösjuk typ. Ont fläckvis i hela kroppen och helt yr. Kan det vara nåt skumt virus eller är det latmasken som krypit sig på????? kram pårä

    2011-04-12 | 22:58:31
    Bloggadress: http://teresemittilivet.blogg.se/
  • Anna säger:

    DU gör ett enormt jobb! Att vara lärare är beundransvärt i dagens skola! Ser fram emot då mina barn är stora nog att ha dig som lärare! En av de bästa! <3

    2011-04-13 | 19:40:50
    Bloggadress: http://menduuu.blogg.se/
  • Sara säger:

    Men..va snäll du är!

    2011-04-13 | 20:55:49
    Bloggadress: http://prossara.blogg.se/
  • karin säger:

    Toppen blogg du har! <3

    2011-04-16 | 12:43:46
    Bloggadress: http://lifeofkee.blogg.se/
  • Maria säger:

    Tyvärr så räcker inte tiden till ibland, det blir säkert bättre sen. Du har alltid varit bra med barn så det är ödesbestämt att du skulle bli lärare. /Kram

    2011-04-29 | 20:08:04

Kommentera inlägget här: